40 milliárd bevétel az útdíjból július óta!

40 milliárd bevétel az útdíjból július óta!

Július óta bevezetett útdíjról kérdeztük Boda Gábort a GA-4 Kft. ügyvezetőjét, egy rövid áttekintés erejéig, aki elárulta több mint 100 000 gépjárművet regisztráltak eddig!

 

 

Hogyan értékeli a bevezetett útdíjrendszert?

 

„A megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer (HU-GO) 2013. július 1-jei bevezetésével jelentős jogszabályi változások léptek életbe a hazai útdíj fizetésben.

A korábbi D2, D3 és D4 kategóriák megszűntek, az ezekbe tartozó járművek a megtett úttal arányos útdíjfizetési rendszerben vásárolhatnak úthasználati jogosultságot.

 

A 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg alatti járművek (személygépkocsik, egyéb teherjárművek) (D1-es kategória) és az autóbuszok (B2-es kategória) továbbra is az e-matricás (használati díjas) rendszerben maradnak, ahogy eddig.

E-matricát továbbra is a megszokott módon lehet megvásárolni, tehát az ÁAK Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban és kijelölt árusítóhelyein, a szerződött viszonteladóknál, benzinkutaknál, valamint SMS-ben, interneten, telefonhívással és mobilvásárlással.”

 

Hogy zajlik az ellenőrzés az úthasználóknál?

 

„A gépjármű vezetője a vásárlás után ellenőrző szelvényt, illetve nyugtázó üzenetet kap, amelyet az érvényesség utolsó napjától számított 2 évig kell majd megőrizni, mert a pótdíj megfizetésére vonatkozó igény 2 év alatt évül el. Az esetleges pótdíjfizetési felszólítások postázására az ÁAK Zrt-nek azonban továbbra is 60 nap áll rendelkezésére.”

 

Hogyan fizetik a fuvarozók az úthasználatot és hányan használják?

 

„A kezdeti nehézségek után az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK)  szerint az úthasználati díjat a fuvarozók 36 százaléka fedélzeti eszköz (OBU) segítségével, 64 százaléka viszonylati jeggyel fizeti. A legfrissebb adatok szerint a rendszerbe közel 30 000 ügyfél regisztrált, több mint 100 000 gépjárművet. Összesen 46 370 tehergépjárműhöz regisztráltak OBU-t. Jelenleg 41 szerződött flottakövető szolgáltató teljesíti a műszaki feltételrendszert, közülük 23 csatlakozási auditon is átesett, így a fuvarozók rajtuk keresztül végezhetik a fedélzeti eszközzel történő bevallást. Közlésük szerint az országban a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) júniusi adatai alapján 44 892 darab 3,5 tonna feletti gépjármű van.”

 

 

Mi a tapasztalat, hogyan sikerül használni az elektronikus rendszert a fuvarozóknak, mire hívná fel a figyelmet?

 

„A rendszer bevezetése óta eltelt három hónap tapasztalatai alapján a regisztráció, illetve az útvonaltervezés során előfordul, hogy a jármű felségjelzését hibásan adják meg. A rendszámhoz tartozó felségjelzés helyes megadása lényeges, mert az ellenőrzések során a rendszám mellett ez a jármű beazonosíthatóságához fontos. Az e-útdíj rendszerben nincs jogi lehetőség a rendszámelírás vagy felségjel tévesztés utólagos – azaz a szankció kiszabását követő – javítására.

A viszonylati jegy csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra, az adott útszakaszra utólag megváltott jegy jogosulatlan úthasználatnak minősül.

A fedélzeti eszközzel történő fizetésnél az utazás megkezdése előtt mindig ellenőrizzék, hogy fedélzeti eszköz megfelelően működik-e, az eszköz hozzá van rendelve a járműhöz, továbbá hogy rendelkezésére áll az utazáshoz szükséges összeggel feltöltött egyenleg.

Az egyenleg átutalással történő feltöltésénél érdemes figyelembe venni a befizetés 1-2 munkanapos átfutási idejét, mivel a feltöltött összeg csak ezután használható fel.”

A szerzőről